Om dit te realiseren zet Livio in op de ontwikkeling en uitvoering van diverse onderdelen van het strategisch HRM-beleid. Welke onderdelen in 2020 zijn gerealiseerd leest u hieronder.
Livio Academie
Livio vindt het opleiden van medewerkers van cruciaal belang en zet zich hier dan ook volledig voor in. De Livio Academie speelt een grote rol binnen de afdeling P&O van Livio.
Daarbij is steeds meer het belang van participatie binnen diverse regionale netwerken en projecten zichtbaar. Zo is er in 2020 nauw samengewerkt met de partners van de Zorgschakel Enschede (ZSE) en is deelgenomen aan regionale projecten met onderwijspartners op het gebied van leren en ontwikkelen van studenten en professionals.
Vanuit de Livio Academie vindt de begeleiding van circa 600 studenten per schooljaar plaats. Dit is vanuit verschillende voltijd- en deeltijdopleidingen vanuit VMBO, MBO, HBO en de Universiteiten.
Naast deze begeleiding onderstaand een aantal thema’s waar de academie zich in 2020 specifiek op heeft gericht:
Medewerker tevredenheid
In 2020 is van juli tot september het Medewerkers Tevredenheids Onderzoek (MTO) uitgevoerd.
Er hebben 1030 Livio medewerkers meegewerkt aan het onderzoek en 67% hiervan heeft de vragenlijst voltooid. Dit is een voldoende hoge respons om het als betrouwbaar onderzoek te gebruiken.
Uit het onderzoek blijkt dat de medewerkers van Livio de kernwaarden Professioneel, Verantwoordelijk en Toegewijd, niet alleen zien als typisch voor Livio, maar ook als belangrijk in het werk en leven van mensen zelf. Dit geeft een stevige basis om op deze waarden verder door te bouwen en ze nog verder te laten doorleven binnen Livio.
Ook blijkt dat de medewerkers redelijk positief zijn over hun werk. Positieve punten zijn vooral de collega’s en het team, maar daarnaast heeft corona in 2020 een grote invloed op medewerkers gehad. Voor een deel van de medewerkers is dit positief geweest (‘door de crisis meer verbondenheid, er kunnen zijn voor cliënten’), maar voor de meerderheid van de medewerkers heeft corona een negatieve invloed gehad. Vooral door hogere werkdruk en meer onzekerheid binnen de eigen leefwereld.
Onboarding
In 2020 heeft Livio sterk ingestoken op de optimalisatie van werving en selectie. Zo is er een hele nieuwe vacature-website vormgegeven, zodat de vacatures, en het wervingsproces meer passen bij de huidige tijdgeest: www.werkenbijlivio.nl. En om nog beter te kunnen voldoen aan de invulling van vacatures is in 2020 een professionele recruiter in dienst gekomen.
Het vinden van nieuwe medewerkers is belangrijk, maar het vervolgens blijvend blijven binden is minstens even belangrijk. Voortkomend uit de projecten arbeidsmarktcommunicatie en optimalisatie naamsbekendheid kwam in 2020 naar voren dat het onboardingsproces verbeterd kon worden. Dit betreft het introductieprogramma voor nieuwe medewerkers vanaf een ‘warm welkom’ op dag één tot en met een volledig ingewerkte situatie.
In 2020 is veel energie gestoken in het opstellen van een projectplan, waarin de werkwijze om het onboardingsproces te gaan verbeteren is vastgelegd in een aantal processtappen. De eerste stappen hiervan zijn in 2020 gezet en de volgende stappen krijgen in de eerste helft van 2021 een vervolg.
Tenslotte heeft Livio in 2020 de ontwikkeling van het werkgeversmerk (employer brand) verder vormgegeven. Dit werkgeversmerk geeft de identiteit van Livio als werkgever een gezicht. Het werkgeversmerk zal een bijdrage leveren aan het binden en boeien van huidige medewerkers, en het enthousiasmeren van nieuwe medewerkers voor Livio. Deze zal in 2021 verder worden geïmplementeerd.
Medewerker Mooie Dag
Met de functie van Medewerker Mooie Dag wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het persoonlijk welbevinden van de cliënt. Deze medewerker maakt nu deel uit van het multidisciplinaire team en legt de focus van de werkzaamheden op de persoonlijke aandacht voor de cliënt. Hierdoor is er meer aandacht voor het welzijn en welbevinden, waardoor cliënten meer leefplezier ervaren. In het coronajaar 2020 is de toegevoegde waarde van de Medewerker Mooie Dag binnen de teams extra naar voren gekomen. Zo was mede dankzij hun inzet de continuïteit van zorg en vooral ook de rust binnen de teams geborgd.
De formatie van de Medewerkers Mooie Dag is in 2020 gegroeid van 50 FTE in 2019 naar 67 FTE in 2020.
In 2020 zijn 44 MMD geslaagd voor de opleiding. Deze (in 2020 volledig digitale) opleiding betrof een speciaal ontwikkeld leertraject voor de Medewerkers Mooie dag in samenwerking met het ROC en het Graafschap College, die aansluit bij het functieprofiel ‘nieuwe stijl’. Ongeveer 30% van de gediplomeerden is doorgestroomd naar de opleiding verzorgende 3-IG.
In 2020 is Livio in gesprek geweest met minister van Ark over het splitsen van bestaande functies naar (meer) nieuwe functies (jobcarving). Daarbij is ook de functie van de Medewerker Mooie Dag onder de aandacht geweest, waarbij de minister haar waardering uitsprak over deze ontwikkeling.
Het moge duidelijk zijn dat Livio deze functie ook in 2021 zal voortzetten.
Mijn Plan voor Medewerkers
Samen met Mijn Plan voor de cliënt vormt Mijn Plan voor Medewerkers (MPM) het hart van de strategie(bloem) van Livio.
Livio heeft de afgelopen jaren positieve ervaringen opgedaan met het werken aan Mijn Plan voor cliënten. Daarom is in 2020 gestart met het ontwikkelen van een daarvan afgeleide versie van Mijn Plan voor medewerkers. Daarbij is Livio ervan overtuigd dat MPM bij zal gaan dragen aan aansprekend en uitstekend werkgeverschap, een van de vier strategische doelen (bloembladen).
MPM bestaat uit de onderdelen:
De implementatie van MPM zal in 2021 stapsgewijs vorm en inhoud krijgen.
Thuiswerken
Door corona en de verplichtende maatregelen die daarop volgden, was het zwaarwegende advies om “thuis te werken, tenzij” en dit werd binnen Livio ook direct omgezet tot actie. De medewerkers die geen zorgcontacten hadden, voornamelijk werkzaam binnen de staf en ondersteunende diensten, volgden de thuiswerkregels op en werkten een groot deel van het jaar 2020 thuis.
Voor nieuwe medewerkers in 2020 een extra uitdaging om in deze digitale periode toch voldoende ingewerkt te raken.
De afdeling ICT heeft dit thuiswerken bijzonder goed gefaciliteerd, door het digitaal beeld-bellen via Teams voor iedereen plaats-onafhankelijk in te richten en de juiste hulpmiddelen te verstrekken. Zo leerde iedereen binnen Livio in een korte periode de weg naar elkaar te vinden via de digitale snelweg.
De nood tot thuiswerken bracht ook en positieve wending in een nieuwe digitale wereld. Livio constateerde dat thuiswerken na corona structureel onderdeel zou zijn van ‘het nieuwe werken’. Er is vervolgens een thuiswerkbeleid opgesteld om medewerkers, daar waar dit kan, de gelegenheid te geven om permanent een deel van de week thuis te werken. Vanwege het grote animo, met name in de ondersteunende diensten, is te verwachten dat dit beleid begin 2021, na positief bericht van de ondernemingsraad, ook kan worden ingevoerd na de coronaperiode in 2021.
Medezeggenschap medewerkers (OR)
De ondernemingsraad (OR) van Livio kent in 2020 vier vaste commissies die de onderwerpen, die bij hun aandachtsgebied horen, voorbereiden.
Achterban
De OR heeft in 2020 veel tijd en energie gestoken in het zoeken van het contact met de achterban en het raadplegen van hen. Hiervoor heeft de OR de OORTJES opgericht, een groep medewerkers die zich hebben aangemeld om mee te denken met de OR.
Vergaderingen
De OR heeft in 2002 via zes overlegvergaderingen formeel overleg gevoerd met de raad van bestuur, waarvan bij twee momenten ook de raad van toezicht aanwezig was. Informeel vond in 2020 regelmatig overleg plaats tussen OR en raad van bestuur via keukentafelgesprekken en/of lunchoverleggen.
Al het overleg vond in 2020 grotendeels digitaal plaats, iets dat door allen bijzonder snel en goed werd vormgegeven. In 2020 heeft vanwege corona slechts één heidag kunnen plaatsvinden in oktober. Daar gaf de bestuurder een presentatie over de verwachte ontwikkelingen voor 2021 en er werd teruggeblikt over het afgelopen jaar. De OR heeft een presentatie gegeven over zijn werkwijze en speerpunten voor 2021. In samenspraak met de RvB is er een jaarkalender voor 2021 opgesteld.
Link naar advies en instemming
Professioneel organiseren
Livio kent sinds 2016 een organisatie, die ingericht is volgens de principes van ‘professioneel organiseren’. Deze is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
- Kleine professionele teams (12-15 personen), vaste medewerkers & cliënten
- Professionaliteit en vakmanschap van de individuele medewerker
- Verdeling van teamrollen en teamtaken binnen het team
- Verantwoordelijkheid zoveel mogelijk in het team, dicht bij de cliënt
- Zo lang mogelijk buurtgerichte zorg, maar snelle aansluiting op verpleegzorg
- Coach&Coördinator ondersteunt, coacht en stuurt waar nodig
Per team zijn de teamrollen verdeeld.
Voortgang professioneel organiseren
Livio heeft in 2020 het professioneel organiseren zorgvuldig geëvalueerd. Hiertoe is in de kwartaalbijeenkomst van september met het hele middenkader input opgehaald. Vervolgens zijn in oktober en november telefonische interviews afgenomen bij zorgprofessionals. En ook teams konden hun feedback kenbaar maken. De uitkomsten van de evaluatie worden begin 2021 verwerkt tot een denkrichting hoe het professioneel organiseren binnen Livio verder kan worden doorontwikkeld, aansluitend bij de huidige strategie en visie van Livio. Hieruit zal in 2021 een verdere invulling en implementatie volgen.