De strategie die daarbij is gekozen is enerzijds het bieden van goede en veilige zorg en behandeling (o.a. met zorgtechnologie), gericht op ondersteuning van de eigen regie van cliënten. En anderzijds het werken vanuit een multidisciplinaire benadering met een belangrijke rol voor het behandelteam. Lees hieronder meer over wat er in 2020 aan zorgvernieuwing binnen Livio is gerealiseerd.
Kwaliteitsverslag
Vanuit het landelijk kwaliteitskader verpleeghuiszorg heeft Livio voor de RvE Zorg & Verblijf een meerjarig kwaliteitsplan 2019 –2021 opgesteld. Hierin wordt nauwgezet vermeld hoe Livio de vertaling maakt van dit kwaliteitskader naar de dagelijkse praktijk in de locaties.
Jaarlijks wordt dit plan geëvalueerd en zijn op basis van ervaringen aanpassingen opgenomen voor het opvolgende jaar. Het werken vanuit het kwaliteitsplan is erop gericht om de kwaliteit van (verpleeghuis)zorg te optimaliseren en daarmee bij te dragen aan het leefplezier van de cliënten.
De verantwoording over het kwaliteitsplan vindt jaarlijks plaats door middel van het kwaliteitsverslag. Het geeft een mooie doorkijk naar alle initiatieven en verbeteringen die de kwaliteit van zorg en welbevinden verhogen.
Het kwaliteitsverslag kunt u hier volledig inzien.
Wet zorg en dwang
Na de inwerkingtreding van de Wet Zorg en Dwang Livio is de aanlevering van een analyse over de inzet van onvrijwillige zorg bij verpleeghuiscliënten geen verplichting meer, maar geschiedt dit op vrijwillige basis. Livio kiest ervoor om deze verantwoording transparant te blijven maken en aan te leveren aan de Inspectie (IGJ). Livio ziet transparantie op dit gebied namelijk als een maatschappelijke taak én als leerinstrument naar de toekomst.
De analyse van de geregistreerde onvrijwillige zorg van 2020 is hier volledig in te zien.
Medische adviesraad (MAR)
Er is vanuit de MAR in 2020 veel aandacht besteed aan de impact van corona op de organisatie, zowel qua patiëntenzorg, medewerkers en familie. Verder heeft met name de optimalisatie van de behandelmodule en multidisciplinaire zorg veel aandacht, tijd en zorg gevraagd.
In totaal zijn er zeven MAR vergaderingen geweest in 2020.
Onderwerpen die in 2020 in de MAR zijn besproken:
In 2019 ontstond het idee om de Medische Advies Raad (MAR) door te ontwikkelen tot een Professionele Advies Raad (PAR). Het besluit hiertoe werd in 2020 genomen. Livio beschouwt als een goede ontwikkeling, die recht doet aan een goede kwaliteitsadviesrol vanuit de zorg- en (para)medische professionals. Samen met de Raad van Bestuur zijn taken en verantwoordelijkheden van een PAR als adviesorgaan van Livio beschreven, resulterend in een PAR-reglement eind 2020.
Klachten
Binnen Livio kunnen cliënten en naasten klachten indienen bij een klachtenfunctionaris. Livio streeft ernaar om deze via een informele route samen met de betrokkenen op te pakken, te behandelen en op te lossen. Bij een formele klacht is altijd sprake van een schriftelijke behandeling van de klacht, wordt de raad van bestuur geïnformeerd en geldt een formele schriftelijke afhandeling binnen zes weken.
In 2020 zijn in totaal 65 klachten ingediend. Hiervan waren 60 klachten informeel, 3 formeel en 2 niet ontvankelijk. De klachten zijn als volgt te verdelen over de organisatieonderdelen.
De klachten in 2020 betroffen meerdere corona-gerelateerde onderwerpen over bijvoorbeeld de bezoekregelingen en de genomen maatregelen. Andere onderwerpen betroffen onder meer geen/onvoldoende zorg, communicatie/informatie, organisatie/logistiek, medicatie, indicatie, overdracht en onheuse bejegening.
Alle klachten hebben we goed kunnen afhandelen.
Elektronisch cliëntendossier
Livio heeft in voorgaande jaren een elektronisch cliëntendossier (ECD) ingevoerd in de locaties waar cliënten verblijven. In 2020 werd duidelijk dat een nieuw innovatief ECD geen doorgang kon vinden. Dit was jammer, temeer daar Livio in dit toekomstgerichte ECD het principe van Mijn Plan voor de Client zorgvuldig had vormgegeven.
Deze ontwikkeling maakte dat Livio ook voor alle woonzorgcentra en voor de thuiszorg de keuze heeft gemaakt voor hetzelfde ECD als in de intramurale locaties. In een versneld tempo is, ondanks de coronaperiode, alles voorbereid om zowel de wijkteams als de woonzorgcentra naar hetzelfde ECD over te zetten. Met daarbij aandacht voor de specifieke aandachtsgebieden per cliëntgroep of per groep professionals.
Trainingen zijn veelal via speciaal daartoe ontwikkelde e-learning modules gegeven en dit ging bijzonder goed. Deze digitale vorm van scholen neemt Livio zeker mee naar ander scholingsaanbod.
Het streven was dat in de zomerperiode van 2021 de gehele zorgorganisatie binnen Livio werkt met hetzelfde digitale cliëntendossier. Dit doel is behaald, een topprestatie!
Mijn Plan voor cliënt
Eén van de onderdelen in het hart van de strategiebloem is Mijn Plan voor de cliënt. Livio wil graag zoveel mogelijk de regie over het leven, de ondersteuning en de zorg bij de cliënt zelf laten. Hiermee nodigt Livio cliënten maximaal uit om, ondanks ziekte, beperkingen of ongemakken, het leven zo in te vullen dat zij er het meeste plezier uit kunnen halen. Livio is ervan overtuigd dat leefplezier het leven zinvoller maakt en bijdraagt aan een positieve beleving van het ouder worden.
Met Mijn Plan geeft Livio hier invulling aan en cliënten worden aangemoedigd gebruik te maken van Mijn Plan. Met Mijn Plan wordt samen met de cliënt, naasten en Livio medewerkers onderzocht welke zorg en ondersteuning nodig is en wat belangrijk is om het welbevinden en leefplezier te verhogen. Mijn Plan bestaat uit drie onderdelen:
De indicatie wordt als uitgangspunt genomen en wordt omgezet in een te besteden budget/uren. Vervolgens geeft de cliënt aan welke doelen voor hem belangrijk zijn en bijdragen aan zijn welbevinden. Mijn welbevinden gaat over een zo prettig mogelijk leven. Het arrangement is een op maat gemaakt zorgarrangement waarin veilige zorg, het welbevinden van de cliënt en het betrokken zijn van de mantelzorg tot uitdrukking komt.
Cliëntervaringen
Livio voert jaarlijks cliëntervaringsonderzoeken uit om te weten hoe de cliënt de zorg- en dienstverlening ervaart en waar mogelijkheden zijn ter verbetering. Het uitgangspunt hierbij is dat alle teams tenminste 1 x per jaar bijdragen aan een cliëntervaringsonderzoek.
Er wordt gebruik gemaakt van diverse soorten metingen, omdat er voor sommige doelgroepen verplichte metingen zijn vanuit wet- en regelgeving en voor andere doelgroepen dit vrij van vorm is.
Resultaten 2020
Waardering door cliënten Somatiek:
In totaal (woonzorgcentra plus verpleeghuiszorg) hebben 212 cliënten uit de doelgroep somatiek aan het onderzoek deelgenomen. Op de aanbevelingsvraag wordt gemiddeld een 7,9 gegeven.
Waardering door psycho-geriatrische cliënten (PG):
In totaal (woonzorgcentra en verpleeghuiszorg) hebben 66 cliënten uit de doelgroep PG aan het onderzoek deelgenomen. Op de aanbevelingsvraag wordt gemiddeld een 7,9 gegeven.
Logopedie
In 2020 hebben in totaal 20 cliënten de cliëntervaringsmeting ingevuld en geven op de aanbevelingsvraag een 9,2. Op alle onderwerpen wordt op of boven de benchmark score gescoord. Cliënten vinden de logopedisten vriendelijk en deskundig.
Fysiotherapie
In 2020 hebben 27 cliënten de cliëntervaringsmeting ingevuld en geven op de aanbevelingsvraag een 9,6.
Op alle onderwerpen wordt op of boven de benchmark score gescoord. Cliënten vinden de fysiotherapeuten aardig, vriendelijk en deskundig en waarderen de aandacht.
Wijkverpleging
Voor de wijkverpleging hebben 470 cliënten de cliëntervaringsmeting wijkverpleging ingevuld en op alle vragen wordt hoger dan een 8 gescoord. Het hoogste cijfer (9,02) is gegeven op de vraag: “Voelt u zich op uw gemak bij de zorgverleners”. Het laagste cijfer (8,26) is gegeven op de vraag: “Komen de zorgverleners op de afgesproken tijd”. Dit resultaat toont dat Livio wijkverpleging op alle vragen inclusief de aanbevelingsvraag significant hoger scoort dan het landelijk gemiddelde.
Zorgkaart Nederland waarderingen
Op zorgkaart Nederland kunnen cliënten en naasten hun waardering achterlaten over Livio. In 2020 werd de waardering op Zorgkaart Nederland als een afzonderlijke meting gebruikt binnen Livio.
In 2020 zijn voor Livio op Zorgkaart Nederland de volgende waarderingscijfers zichtbaar:
Livio intramuraal: 8,4 (166 waarderingen)
Livio extramuraal:
Wijkverpleging Enschede: 8,9 (140 waarderingen)
Wijkverpleging Haaksbergen: 9,0 (18 waarderingen)
Bij de brancheverenigingen is op de waarderingsvragen per onderdeel een lichte stijging zichtbaar in de waarderingen ten opzichte van 2019. Zie onderstaande tabel.
MIC-meldingen
Indien zich cliëntgebonden incidenten voordoen, wordt hiervan melding gemaakt middels een MIC melding (Melding Incident Cliënt). Livio stimuleert het melden, omdat een transparante meldingscultuur bijdraagt aan een cultuur van leren en verbeteren. Door alle meldingen te bundelen en te analyseren kan focus worden gelegd op veel voorkomende thematiek. MIC-meldingen worden binnen de teams besproken. Waar nodig en of wenselijk worden verbeteracties uitgewerkt in samenspraak met de coach&coördinator.
Onderstaand de analyses van de achtereenvolgend de RVE Zorg en Verblijf en de RVE Zorg Thuis.
Zorg & Verblijf
In onderstaand figuur is de verdeling naar type meldingen weergegeven. Medicatie (32%) en valincidenten (57%) worden het vaakst gemeld. Probleemgedrag betreft 8% van de meldingen.
Overzicht typen meldingen Zorg & Verblijf.
Woonzorgcentra
In onderstaand figuur is eenzelfde verdeling naar type melding zichtbaar.
Overzicht van de type van de meldingen in de woonzorgcentra.
Zorg Thuis
Ook dit figuur toont hetzelfde patroon:
Overzicht typen meldingen wijkteams.
Medezeggenschap cliëntenraad
Medezeggenschapsregeling
De wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) regelt de medezeggenschap van mensen die zorg krijgen van een zorgorganisatie, thuis of in een locatie waar zij wonen. In 2020 heeft Livio op basis van deze wet een medezeggenschapsregeling vormgegeven, waarbij het leidende motto is ‘lokaal regelen wat lokaal kan en centraal regelen wat centraal moet’. Deze regeling zal in 2021 met de lokale (14) cliëntenraden worden besproken, waarbij dan ook de verbinding tussen de centrale cliëntenraad (CCR) en deze lokale raden specifieke aandacht krijgt.
CCR nieuwe stijl
In 2020 is gekozen voor het vormen van een ‘CCR nieuwe stijl’, na de constatering dat het werk van de CCR om specifieke deskundigheden vraagt. De vanzelfsprekende afvaardiging van lokale raad naar centrale raad is losgelaten en er zijn, op basis van een functieprofiel, nieuwe leden geworven. Deze werving was sucesvol en maakt dat per januari 2021 zeven nieuwe leden in de CCR starten. Elk lid van de CCR zal als ambassadeur optreden van een of enkele lokale raden. Ook gaat de CCR werken met commissies, die diepgaand de voorliggende thematiek kunnen voorbereiden.
Advies en instemmingsaanvragen
De CCR heeft zich het werken en vergaderen via beeldbellen in korte tijd heel goed eigen gemaakt, een compliment waard.
In het coronajaar 2020 zijn er 11 bijeenkomsten geweest van de CCR. Dit betrof tweemaal alleen het dagelijks bestuur met de RvB in een conference call (maart en april), eenmaal de voltallige CCR met RvB in een conference call (mei), vijf maal een fysieke CCR-vergadering ‘op gepaste afstand’ (januari, februari, augustus, september, november), drie maal een digitale vergadering (juni, oktober, december).
Er heeft in 2020 viermaal een CCR-overlegvergadering plaatsgevonden met de raad van bestuur, waarbij op een van deze momenten ook de raad van toezicht aanwezig was.
Voor de diverse advies- en instemmingstrajecten van de CCR zie hier.
Zorginnovatie & Zorgtechnologie
Livio is een innovatieve organisatie en heeft in 2020 een belangrijke stap gezet om zorginnovatie en zorgtechnologie daadwerkelijk gestructureerd een plek te geven in de bedrijfsvoering. Innovaties in de zorg en zorgtechnologie zijn namelijk niet meer weg te denken en noodzakelijk om kwalitatief goede zorg te kunnen blijven verlenen, de kosten acceptabel te houden en het werk- en leefplezier van medewerkers en cliënten te vergroten.
Zo is in 2020 een coördinator Innovatie en Zorgtechnologie aangesteld. Hierdoor ontstond er meer focus op het proces. Prille innovatieve ideeën konden worden aangedragen en werden uitgewerkt in concrete plannen. Zo ontstond er meer ruimte om zorgtechnologie op de juiste wijze in te zetten. Het streven is om steeds meer zorgtechnologie op te nemen in het reguliere zorgaanbod. In een in 2020 opgesteld visiedocument, waarin Livio de visie op innovatie en zorgtechnologie toelicht, zijn de volgende vier doelen verwoord.
De eerste resultaten van innovatie en zorgtechnologie in 2020.
Calamiteitenonderzoek 2020
Bij een vermoeden dat een incident met ernstig gevolg mogelijk veroorzaakt is doordat er iets is misgegaan in de kwaliteit van zorg, doet de calamiteitencommissie van Livio in opdracht van de raad van bestuur onderzoek naar dit incident. In 2020 hebben zeven onderzoeken naar mogelijke calamiteiten plaatsgevonden, verdeeld over de RvE’s en locaties van Livio. Bij geen van deze onderzoeken is geconcludeerd dat er sprake is geweest van een calamiteit.
Op basis van het zorgvuldig en breed vormgegeven onderzoek zijn in zes van de zeven onderzoeken wel verbetermaatregelen of verbeteradviezen gegeven, ter voorkoming van mogelijk nieuwe incidenten.