Zorgvernieuwing

Als zorgorganisatie heeft Livio kwaliteit van zorg hoog in het vaandel staan. Daarbij heeft Livio de ambitie om de komende jaren meer in te zetten op zorgvernieuwing en zorgtechnologie.

 

De strategie die daarbij is gekozen is enerzijds het bieden van goede en veilige zorg en behandeling (o.a. met zorgtechnologie), gericht op ondersteuning van de eigen regie van cliënten. En anderzijds het werken vanuit een multidisciplinaire benadering met een belangrijke rol voor het behandelteam. Hieronder leest u wat er is 2022 door Livio is gedaan aan het continu verbeteren van de kwaliteit van zorg én aan het thema zorgvernieuwing. 

Kwaliteitsverslag

Vanuit het landelijk kwaliteitskader verpleeghuiszorg heeft Livio een meerjarig kwaliteitsplan langdurige zorg opgesteld. Het werken vanuit het kwaliteitsplan is erop gericht om de kwaliteit van (verpleeghuis)zorg te optimaliseren en daarmee bij te dragen aan het leefplezier van de cliënten.    

De verantwoording over het kwaliteitsplan vindt jaarlijks plaats door middel van het kwaliteitsverslag. Het geeft een mooie doorkijk naar alle initiatieven en verbeteringen die de kwaliteit van zorg, welbevinden en het werkplezier voor de medewerker verhogen.  

Het kwaliteitsverslag 2022 kunt u hier inzien.  

Doorontwikkeling Wet zorg en dwang

In 2022 is de Wet zorg en dwang (Wzd) binnen Livio verder doorontwikkeld. Er is hard gewerkt om de vrijheidsbevordering, zowel op individueel niveau, locatieniveau als organisatieniveau te verbeteren. Er zijn belangrijke stappen gezet om met behulp van technologie de balans tussen vrijheid en veiligheid te optimaliseren.

Ook is er in 2022 een systeem  aangeschaft, waarmee Livio in staat is om in een crisissituatie zelf een inbewaringstelling aan te vragen.  

De jaarlijkse analyse over de inzet van onvrijwillige zorg is onderdeel van het kwaliteitsjaarverslag. Livio ziet transparantie op dit gebied namelijk als een maatschappelijke taak én als leerinstrument naar de toekomst. De analyse van de geregistreerde onvrijwillige zorg van 2022 is hier vanaf 1 juli 2023 volledig in te zien. 

Klachten als input voor leren en verbeteren

Klachten zijn een belangrijke input voor kwaliteitsverbetering van de zorg die Livio levert. Ondanks de goede inzet van de zorgmedewerkers zijn cliënten of hun naasten soms ontevreden over de geleverde zorg.  

In 2022 zijn hierover 61 klachten ingediend bij de klachtenfunctionaris. Belangrijke thema’s van klachten in 2022 waren het vernieuwde rookbeleid, communicatie en onvrede over de hoeveelheid en het tijdstip van de geboden zorg.  

Bemiddeling door klachtenfunctionaris
Bij 56 klachten koos de klager voor bemiddeling door de klachtenfunctionaris en bij 5 klachten wilde de klager een formele uitspraak van de raad van bestuur over de gegrondheid van de klacht.

Bij de bemiddelingsklachten treedt de klachtenfunctionaris als procesbegeleider op met als doel te komen tot herstel van vertrouwen bij de klager. Om die rol nog beter te kunnen vervullen heeft de klachtenfunctionaris in 2022 een opleiding tot gecertificeerd klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg gevolgd. De klachtenfunctionaris kon zich hiermee ook registreren bij het landelijk registerplein, wat de kwaliteit van en het continu blijven leren en verbeteren door de klachtenfunctionaris waarborgt.

Leren van incidenten

Cliëntgebonden incidenten worden geregistreerd middels een MIC melding (Melding Incidenten cliënten). Om structureel te leren van incidenten en situaties dusdanig te verbeteren dat een dergelijk incident in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen kan worden, stimuleert Livio een veilige meld- en verbetercultuur. MIC meldingen worden binnen de teams besproken en op basis daarvan worden waar nodig verbeteracties uitgewerkt.

Om medewerkers te ondersteunen bij het analyseren van MIC meldingen is hier afgelopen jaar extra aandacht voor geweest in de wijkverpleging. In 2023 wordt hier vervolg aan gegeven binnen de rest van de organisatie.

In onderstaande figuren is de verdeling van de type meldingen weergegeven van achtereenvolgend de RVE Zorg Thuis, RVE Woonzorgcentra en RVE Zorg & Verblijf:

Verdeling type incidenten RVE wijkverpleging 2022

Verdeling type meldingen RVE WZC 2022

Verdeling type meldingen RVE Zorg en Verblijf 2022

Calamiteitenonderzoek als bron voor verbeteren

Wanneer een cliënt ernstige gezondheidsschade ondervindt die mogelijk veroorzaakt wordt door gebreken in de kwaliteit van zorg, dan voert de onafhankelijke calamiteitencommissie een calamiteitenonderzoek uit. Dit is een analytisch onderzoek, waarbij wordt nagegaan wat er voorafgegaan is aan de gezondheidsschade. Bij constatering van tekortkomingen in de kwaliteit van zorg wordt de oorzaak hiervan onderzocht en wordt door de calamiteitencommissie een bindend advies gegeven over door te voeren verbeteringen. De verantwoordelijk manager zet deze adviezen om in verbetermaatregelen door het maken van een plan van aanpak. Op de uitvoering van de verbetermaatregelen wordt toegezien door de afdeling kwaliteit.

In 2022 is dit proces geoptimaliseerd. Zo gebruiken we onderzoeken naar calamiteiten om te leren en de zorg telkens weer te verbeteren.

In 2022 zijn er 5 calamiteitenonderzoeken afgerond, 3 daarvan waren reeds in 2021 gestart. Bij 4 van deze onderzoeken is een calamiteit vastgesteld, bij alle onderzoeken zijn verbetermaatregelen vastgesteld.  

Aanpak technologie, tenzij

Zorgtechnologie in de wijkverpleging
In 2022 is Livio gestart met opschalen van het gebruik van zorgtechnologie in de wijkverpleging, volgens de visie ’technologie, tenzij’. Hiermee richt Livio zich op het toegankelijk houden voor de zorg en het ondersteunen van de zelfredzaamheid van onze cliënten. Met deze aanpak levert Livio ook een belangrijke bijdrage aan de personeelstekorten op de arbeidsmarkt in zorg en welzijn. 
RvE Manager ZorgThuis Esther Jansen van Doorn heeft tijdens een live in de uitzending van RTV Oost vertelt deze nieuwe aanpak. Bekijk hier de uitzending terug.

RvE Manager ZorgThuis Esther Jansen van Doorn tijdens live uitzending RTV Oost

 Livio benoemd tot Koploper
Met de aanpak
‘Technologie, tenzij’ zijn is Livio per 15 september 2022 benoemd als Koploper door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Lees hier meer informatie over deze titel als Koploper. 

Huldiging Livio tijdens de Koploperbijeenkomst

Zorgtechnologie structureel onderdeel zorgverlening
Vanuit Mijn Plan is de inzet van zorgtechnologie structureel onderdeel geworden van de zorgverlening van Livio. Hierbij proberen we de zorgteams zoveel mogelijk te faciliteren. Om alle teams zo goed mogelijk te ondersteunen, zijn vijf ambassadeurs zorgtechnologie aangesteld. Dit zijn (wijk)verpleegkundigen die de opleiding tech-ambassadeur bij de Technologie en ZorgAcademie (TZA) hebben gevolgd. Alle teams hebben inmiddels scholing gehad van de ambassadeurs over de inzet en werking van de technologie. Er wordt binnen Livio gebruik gemaakt van de automatische medicatiedispencer (Medido), beeldzorg (via de Compaan) en dagritmeondersteuning via de Tessa.  
 

Om het werken met zorgtechnologie zo goed mogelijk te ondersteunen, is een eenvoudig platform ontwikkeld, waarin de zorgteams alle zorgtechnologie die wij gebruiken op één plek kunnen aanvragen en afmelden i.p.v. per leverancier.    

Resultaten
We zien inmiddels mooie resultaten rondom de inzet van zorgtechnologie. Zo hebben we in 2022 hebben ruim 250 cliënten in de wijk kunnen ondersteunen met een vorm van zorgtechnologie en maakten meer dan 25% van de cliënten gebruik van een Medido, Tessa of Compaan. Mooie resultaten om trots op te zijn! 

Beeldzorg

Onderdeel van zorg op afstand is beeldzorg. Dit houdt in dat een verpleegkundige of verzorgende op afstand via de Compaan (beeldbellen via een tablet speciaal voor ouderen) contact heeft met de cliënt. Zij kunnen hierbij verschillende vormen van zorg leveren; denk aan begeleiding bij medicatie-inname, begeleiden bij het uitvoeren van een dagcurve of het spuiten van insuline, of begeleiding bij het aanleren van het plaatsen van een freestyle libre.

Door de inzet van beeldzorg hebben we in de periode juli tot december 2022 ruim 2500 fysieke zorgmomenten vervangen door digitale momenten. Deze zorg is geleverd door een externe partij (Medisch servicecentrum Naast). Hierdoor is binnen de wijkteams capaciteit vrijgekomen om meer clienten van zorg te voorzien. In 2023 willen we binnen Livio een beeldzorgteam organiseren.

Optimalisatie palliatieve zorg

Bij Livio is veel specialistische kennis aanwezig. Om deze kennis goed te benutten zijn diverse vakgroepen opgericht, zo ook voor palliatieve zorg. De vakgroep palliatieve zorg is gespecialiseerd in de zorg voor mensen met een ziektebeeld waar geen genezing meer mogelijk is. De palliatief verpleegkundigen geven informatie, advies en begeleiding aan cliënten die niet meer beter worden. Daarnaast geven de deskundige adviezen, voorlichting en scholingen aan medewerkers van Livio om ook hun kennis van palliatieve zorg te vergroten.

Om ervoor te zorgen dat aan alle eisen van het kwaliteitskader Palliatieve Zorg wordt voldaan is er in 2022 een plan gemaakt om de palliatieve zorg binnen Livio te optimaliseren. Met behulp van dit plan streeft de vakgroep ernaar om in 2023 aan alle eisen van het kwaliteitskader te voldoen en deze specialistische zorg binnen Livio een nog betere plek te geven.

Gecombineerde leefstijl interventie (GLI) 

In 2022 is Livio als eerste VVT-organisatie gestart met het aanbieden van de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). De GLI is een programma gericht op het verbeteren van de vitaliteit van mensen door leefstijlverbetering. In dit programma krijgen mensen advies en begeleiding over gezonde voeding, gezonde eetgewoontes en gezonde beweging. Het programma duurt twee jaar. 

De GLI binnen Livio richt zich met name op de ouder wordende mens met overgewicht of obesitas. Hierbij vervult Livio haar maatschappelijke, preventieve rol passend bij de visie van Mijn Plan, wat bijdraagt aan de maatschappelijke opgave om mensen zo veel mogelijk zo lang mogelijk eigen regie te laten houden, bij voorkeur in de thuissituatie.   Om mensen te informeren over de GLI is een folder ontwikkeld. 

Livio = Zelf&Zorg

In 2021 hebben we onze zorgvisie aangescherpt en vertaald in de kernboodschap:  “Zoveel mogelijk zelf, maar nooit alleen”, Zelf&Zorg.

In 2022 zijn we verder gegaan met de doorontwikkeling van deze kernboodschap om deze intern en extern beter te laden. Hiervoor is onder andere het item ‘wonen’ op onze website geoptimaliseerd door cliënten en cliëntadviseurs aan het woord te laten; is een groot deel van het foldermateriaal vernieuwd; is er een positioneringsonderzoek uitgevoerd op onze woonzorgcentra; zijn wervingscampagnes opgestart die in het teken staan van Zelf&Zorg en zijn er vier corporate video’s gemaakt. Bekijk hier de video’s. 

Cliëntervaringen

Livio onderzoekt structureel de ervaringen van cliënten, omdat deze inzicht geven in hoe cliënten, mantelzorgers en/of naasten de zorg en woonomgeving van Livio ervaren. Dit biedt aanknopingspunten om te leren en te verbeteren of om met elkaar successen te vieren.

Verschillende onderzoeksmethoden
Voor de verschillende cliëntendoelgroepen worden andere onderzoeksmethoden ingezet. Zo wordt voor de cliënten in de wijkverpleging gebruik gemaakt van de PREM wijkverpleging, en gebruiken we voor de cliënten in de verpleeghuizen de ZorgKaart Nederland vragen. Dit laatste aangevuld met door Livio zelf opgestelde vragen over onderwerpen die voor onze cliënten van belang zijn.

In 2022 zijn de cliëntervaringen voor de verpleeghuizen en woonzorgcentra opgehaald middels telefonische interviews, interviews op locatie en e-mail. Voor de wijkverpleging is gebruik gemaakt van een digitale vragenlijst via een app. De terugkoppeling vindt plaats door het beschikbaar stellen van posters met resultaten per team die opgehangen kunnen worden en gebruikt kunnen worden als praatplaat.

Doelgroepen
Livio vindt het erg belangrijk om alle ervaringen te leren kennen. Dat betekent dat we voor alle verschillende doelgroepen onderzoeken doen naar de cliëntervaringen:. Revalidatie en Herstel, thuisbegeleiding, wijkverpleging, langdurige zorg (pg, somatiek, lg), eerstelijns paramedische zorg. Hieronder worden de gemiddelde cijfers van alle doelgroepen weergegeven.

Resultaten 2022:

  • Somatiek: 7,9 (190 ervaringen)
  • PG: 8,2 (80 ervaringen)
  • Wijkverpleging: 8,6 (542 ervaringen)
  • Thuisbegeleiding: 8,4 (85 ervaringen)
  • Revalidatie en Herstel: 7,7 (11 ervaringen)
  • Eerstelijns fysiotherapie:  8,9 (30 ervaringen)
  • Eerstelijns logopedie: 9,1 (32 ervaringen)
  • Eerstelijns diëtetiek: 9,1 (78 ervaringen)
  • Eerstelijns ergotherapie: 9,2 (75 ervaringen)

Zorgkaart Nederland waarderingen
Op Zorgkaart Nederland kunnen cliënten en naasten hun waardering achterlaten over Livio. Dit biedt cliënten keuze-informatie.  Er is een koppeling tussen het interne cliëntervaringsonderzoek en de website van ZorgKaart Nederland.

In 2022 zijn voor Livio op Zorgkaart Nederland de volgende waarderingscijfers zichtbaar:

  • Livio intramuraal: 8,2 (321 waarderingen)
  • Livio extramuraal: 8,8 (233 waarderingen)

Inspraak

Livio vindt het belangrijk om cliënten, naasten en onze medewerkers volop te betrekken bij de manier waarop invulling wordt gegeven aan het dagelijkse leven binnen locaties waar onze cliënten langdurig verblijven. Bij Livio willen we graag weten wat er leeft onder onze cliënten en hun naasten. Dit is voor ons belangrijk omdat we op deze manier nog beter in staat zijn om onze dienstverlening aan te laten sluiten bij de wensen van onze cliënten én bij onze missie. In 2022 is er vervolg gegeven aan het organiseren van inspraak middels Tante Co, centrale panelgesprekken en een themabijeenkomst.

Tante Co
Omdat we veel waarde hechten aan de mening van cliënten wordt sinds 2021 ‘Tante Co’ ingezet. Tante Co is een informatiezuil waarop bewoners heel eenvoudig hun mening kunnen geven over alledaagse zaken op de locatie. Zonder dat dit extra inzet vraagt van medewerkers.
Lees meer over Tante Co

 

Omdat we veel waarde hechten aan de mening van cliënten wordt sinds 2021 ‘Tante Co’ ingezet. Tante Co is een informatiezuil waarop bewoners heel eenvoudig hun mening kunnen geven over alledaagse zaken op de locatie. Zonder dat dit extra inzet vraagt van medewerkers.
De thema’s waarover de mening van bewoners is gevraagd zijn bijvoorbeeld het eten en drinken, de tuin en beplanting, ontspanning en activiteiten, gastvrijheid, schoonmaak en hygiëne.

Het doel is om van de antwoorden continu te leren, te verbeteren én daardoor nog beter aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de cliënten. Tante Co verblijft telkens een aantal weken op een locatie en verhuist daarna naar een andere locatie. Inmiddels zijn er al meer dan 5000 antwoorden gegeven via Tante Co. Ook in 2023 zal tante Co een plek behouden op de locaties.

Panelgesprekken commissie eten en beleven
In 2022 hebben twee bijeenkomsten plaatsgevonden van de commissie eten & beleving. De thema’s “eten & drinken”, en “welzijn & welbevinden” stonden hierin centraal. Aan de hand van stellingen konden de panelleden meedenken en input geven op deze thema’s. Hiermee leveren zij een belangrijke bijdrage in het verder verbeteren van de kwaliteit wonen en zorg op de locaties van Livio.

Vanaf 2023 worden de panelgesprekken decentraal op locatie georganiseerd. De inbreng zal door middel van één op één gesprekken worden opgehaald bij de cliënt, zodat deze op locatieniveau opgepakt en afgehandeld kunnen worden. Op deze manier kunnen we beter aansluiten bij de visie van Livio en is er meer aandacht en tijd voor onderwerpen die spelen op de locatie. Zo hopen we nog beter en sneller gehoor te geven aan de voorkeuren en behoeften van bewoners.

Themabijeenkomst informatie en communicatie
In 2021 stond het thema “vernieuwing website” op de agenda. In dat jaar is de vernieuwde website van Livio live gegaan. Een mooie gelegenheid om inspraak te organiseren op de gebruiksvriendelijkheid/vindbaarheid van de nieuwe website. Vanwege corona heeft dit niet plaats kunnen vinden en is het verplaatst naar 2022.

Lees meer over de themabijeenkomst

 

In 2021 stond het thema “vernieuwing website” op de agenda. In dat jaar is de vernieuwde website van Livio live gegaan. Een mooie gelegenheid om inspraak te organiseren op de gebruiksvriendelijkheid/vindbaarheid van de nieuwe website. Vanwege corona heeft dit niet plaats kunnen vinden en is het verplaatst naar 2022.

In september is er een bijeenkomst georganiseerd waarin leden van de werkgroep ‘organisatie, communicatie, toekomst zorg’ van de centrale cliëntenraad waren uitgenodigd om mee te denken over de vindbaarheid/gebruiksvriendelijkheid van de website. Aan de hand van tien zoekopdrachten op www.livio.nl is gezamenlijk gekeken naar hoe de informatievoorziening en vindbaarheid op de website nog beter zou kunnen. De sessie heeft waardevolle informatie opgeleverd waarmee de website, en daarmee de informatievoorziening naar (potentiële) cliënten/mantelzorgers, nog verder kan worden verbeterd. Een deel van de bevindingen is zelfs direct aangepast. Kortom, een nuttige bijeenkomst met mooie uitkomsten die bijdragen aan een verbeterde online ervaring van Livio voor (potentiële) cliënten en naasten.

Medezeggenschap cliëntenraad

Jaarverslag centrale cliëntenraad 2022 (CCR)

Vergaderen en bijeenkomsten
De centrale cliëntenraad heeft in 2022 11 keer reguliere vergaderingen gehad, waarvan 5 keer aansluitend overleg met de bestuurder. Daarnaast hebben er 4 extra bijeenkomsten plaatsgevonden. Zo werd er voor (nieuwe) leden van de lokale cliëntenraden en de CCR een scholing door het NCZ gegeven over de Wmcz en de rechten en plichten van de cliëntenraad en zorgaanbieder. Ook heeft er eind van het jaar een Heidag o.l.v. het trainings- en adviesbureau Stavoor plaatsgevonden. Uit de kaderbrief en Duurzaam Livio werden door de CCR speerpunten geformuleerd en werkgroepen ingericht. Daarnaast was er twee keer een Benen Op Tafel overleg met de Raad van Bestuur over ontwikkelingen in de zorg en visie op medezeggenschap.

Zorgschakel Enschede
In 2022 is er ook een (tweede) bijeenkomst geweest van leden van de cliëntenraden van de deelnemende zorgorganisaties van Zorgschakel Enschede (Manna, De Posten, Liberein & Livio). Onderwerp van deze bijeenkomst was te komen tot een standaardisatie van de sleutelkluisjes in de wijkverpleging van de deelnemende organisaties. De motivatie hiervan is een verdergaande samenwerking in de thuiszorg in de wijk. In september gaat een pilot lopen in Enschede Zuid en Centrum waarin deze 4 organisaties samen zorg gaan leveren bij 50 cliënten.

Corona
Vanaf begin 2020 heerste het coronavirus en hield de wereld in zijn greep. Gelukkig verdween in 2022 corona steeds meer op de achtergrond. Het was een nare tijd en ook voor de cliëntenmedezeggenschap een lastige tijd. Voor met name de lokale cliëntenraden was het moeilijk om fysiek bij elkaar te komen. Fijn, dat in de loop van het jaar dit wel weer mogelijk werd.

Bekijk hier de uitgebrachte adviezen, instemming en besluiten 2022

 

Uitgebrachte adviezen, instemming en genomen besluiten in 2022

Profielschets Lid Raad van Toezicht
Volgens, met artikel 7 uit de Wmcz (Wet Medezeggenschap Cliënten in de Zorg) heeft de CCR advies uitgebracht op de profielschets Lid Raad van Toezicht op voordracht van de CCR. In het advies heeft de CCR meegegeven om meer nadruk op de vastgoedopgave en veiligheid te leggen en de juridische structuur van Livio te verduidelijken.

Betrokkenheid CCR bij de sollicitatieprocedure RVE manager
Met de raad van bestuur werd afgesproken:
• CCR wordt geïnformeerd over de wervingsprocedure.
• Concept profielschets ter advies voorleggen.
• Afvaardiging CCR heeft een adviesgesprek met 1 à 2 benoembare kandidaten.
• Deze afvaardiging heeft het mandaat om namens de CCR te adviseren.
• Procedure vastleggen in de medezeggenschapsregeling van Livio.

Instemming met huurverhoging en stijging servicekosten 2022
Het voorstel betrof alle huren met 2,3% te verhogen. Dat brengt een extra financiële last voor Livio mee omdat voor een aantal locaties Livio onder de huurverhoging van de woningcorporatie zit. CCR vraagt zich af op Livio dit kan opvangen. De verhoging servicekosten baart zorg voor huurders met een smalle beurs. De CCR heeft ervoor gepleit om huurders die mogelijk in de problemen komen te informeren waar zij terecht kunnen voor ondersteuning bij gemeentelijke loketten.

Positief advies op het concept kwaliteitsplan 2023
De basis voor dit kwaliteitsplan is ontstaan met de start van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg. In 2019 is een driejarig kwaliteitsplan opgesteld. De koers en thema’s zijn meerjarig vastgesteld in samenwerking met de OR en de CCR. Om het kwaliteitsplan leesbaar te houden zijn de jaren 2019-2022 samengevat en aangevuld met de ontwikkelingen voor 2023. Het kwaliteitsplan is onderdeel van het Livio jaarplan en kent rand voorwaardelijke thema’s en inhoudelijke thema’s. Er is een verbeterparagraaf per locatie opgesteld. Daarbij is de lokale cliëntenraad en de Coach Coördinator benaderd.

Ontwikkelingen locatie de Cromhoff en medezeggenschap
Begin maart heeft de lokale cliëntenraad de functie neergelegd. De vastgoedcommissie van de CCR heeft de vastgoedportefeuille van de Cromhoff vervolgens waargenomen. De organisatie heeft acties uitgezet om te komen tot een nieuwe cliëntenraad. In het vierde kwartaal 2022 konden 4 personen worden benoemd.

Rookbeleid
De CCR kon in eerste instantie niet unaniem tot instemming komen. Aan de ene kant is er het recht van de medewerker op een rookvrije werkomgeving, aan de andere kant het recht van de cliënt met als uitgangspunt eigen regie en eigen wilsbekwaamheid. Daar zitten tegenstellingen in. Na verdere gesprekken werd uiteindelijk aan de Raad van Bestuur meegedeeld met het verzoek in te stemmen, met het advies het rookbeleid voortdurend te monitoren en bij te stellen indien noodzakelijk en gewenst. Aan de Raad van Bestuur is gevraagd een jaar na invoering van het beleid een evaluatie te willen ontvangen over de wijze waarop het rookbeleid is ingevoerd en ontvangen.

Inkoop winkeltje
Meerdere keren, ook lokaal, aan de orde geweest. Reactie van de facilitair manager is dat bepaalde contracten nu niet opengebroken kunnen worden. Inkoop winkeltje is onderdeel van het contract met Huuskes. Op de producten zit een bepaalde opslag om het winkeltje te kunnen runnen waardoor prijzen kunnen afwijken dan die van de supermarkt in het winkelcentrum. Afgesproken wordt om geruime tijd voor afloop contract i.o.m. de CCR te bekijken wat mogelijk is met de prijsopslag en inkoopbeleid van de winkels op de vestigingen van Livio.

Ingelast voorzittersoverleg LCR Woonzorgcentra, CCR, RVE-manager en programmamanager 
Aanleiding voor een nieuwe overlegvorm was irritatie over de planvorming toekomst woonzorgcentra. Dat is goed besproken met elkaar en afgesproken in het vervolg het beter te doen. De CCR heeft gepleit de LCR in een vroeg stadium mee te nemen in alle transitieplannen•. Het voorzittersoverleg zal 1 keer per kwartaal in deze samenstelling worden gecontinueerd.

Concept visie op medezeggenschap
In een apart overleg werd het conceptdocument van de CCR besproken en van input voorzien door de raad van bestuur.

Ethiek
Van het Moreel Beraad Livio staat nog geen procesbeschrijving op papier. Wordt opgepakt door Livio met de RVE en geestelijk verzorger. De interne notitie ethiek van de CCR (auteur Joop van de Beek) is gedeeld met de Raad van Bestuur.

Betrokkenheid CCR bij diverse wervingstrajecten
• Lid raad van toezicht
• RVE manager woonzorgcentra
• Lid raad van bestuur
• Onafhankelijk voorzitter CCR

Jaarverslag en jaarrekening Livio 2021
Net als vorig jaar maakt de CCR ook nu geen gebruik van het adviesrecht op de jaarrekening. Het jaarverslag is niet fysiek toegestuurd, maar is via een link als digitale versie te lezen. Inhoudelijk zijn er op de jaarrekening geen vragen. Qua financiën constateert de CCR een behoorlijke uitdaging gelet op de transitie van de woonzorglocaties en aankoop Meergaarden en nieuwbouw het Saalmerink.

Ongevraagd advies klachtenprocedure
Er wordt een extern vertrouwenspersoon ingehuurd voor medewerkers in het kader van extra aandacht voor medewerkers. Dit was voor de CCR aanleiding te pleiten voor ook een externe klachtenfunctionaris naast de interne functionaris. Over het antwoord van de bestuurder waren de meningen verdeeld. Besloten werd voorlopig, met enige moeite, mee in te stemmen. De CCR blijft klachtafhandeling volgen en met een zekere regelmaat met de klachtenfunctionaris in gesprek te gaan.

Review Medezeggenschapsregeling
De CCR heeft de medezeggenschapsregeling besproken en kan zich vinden in het voorstel evaluatie/review. Pas nadat ook alle lokale cliëntenraden akkoord kunnen gaan zal het reglement kunnen worden vastgesteld.

Kaderbrief 
Tijdens de Heidag van de CCR heeft men speerpunten voor 2023 geformuleerd om mee aan de slag te gaan. Aan de bestuurder zijn vragen gesteld naar de oplossingsrichting financieel kader en kernactiviteit thuiszorg.

Advies op de begroting 2023
Na een heldere presentatie en bespreking met Joris Hegeman, besluit de CCR positief te adviseren op de begroting. Bij dit advies plaatst de CCR een aantal opmerkingen waarover de CCR zich zorgen maakt. 

Rooster van aftreden
Gerben Bosma: aftredend en herbenoembaar. Onder applaus volgde herbenoeming. Jan Salverda: aftredend en niet herbenoembaar.

Instemming met Brood- en waskosten, prijslijst 2023
Geen bezwaar tegen de voorstellen en besluit de CCR in te stemmen. De bijgaande tarieflijst mutatie-onderhoud is nog niet eerder ontvangen en is qua inhoud niet helemaal duidelijk. Het valt op dat veel kosten voor de huurder zijn terwijl naar het idee van de CCR die voor rekening van de verhuurder zijn.

Nieuwe voorzitter CCR
Benoeming Meino Janszen als onafhankelijk voorzitter CCR per 1 januari 2023. 

Overige onderwerpen die in 2022 aan de orde zijn geweest: 
Q-rapportages finance
Vervanging verpleegoproepsysteem
• Vooruitblik vastgoedagenda Livio
• Bureau medezeggenschap
• Structuurwijziging Welzijn
• Professioneel organiseren
• Bijeenkomsten woonzorgcentra
• Evaluatie ECD Caress
• ISO certificering 
• Kwartaalrapportages Kwaliteit 
• Energiecrisis
• Gesprekken met de raad van toezicht
• Ontmoeting met de PAR
• Testen, ervaring en input website www.livio.nl

Professionele Adviesraad (PAR)

Jaarverslag Professionele Advies Raad (PAR)

Sinds halverwege 2021 kent Livio een Professionele Adviesraad (PAR), zoals vastgelegd is in het reglement. Zij zijn gesprekspartner en fungeren als adviesraad van de raad van bestuur, waarin medici, paramedici, verpleegkundigen en verzorgenden actief deelnemen. De focus voor de PAR ligt met name bij de thema’s die de kwaliteit van zorg en/of de veiligheid raken én bij de impact en wisselwerking van strategie op de uitoefening van het professionele vak. De gesprekspartner van de PAR is het lid raad van bestuur (met de portefeuille Kwaliteit en Veiligheid) en ook een vaste vertegenwoordiging vanuit de afdeling kwaliteit neemt sinds afgelopen jaar deel aan de PAR-overlegvergadering.

Vanzelfsprekend is de PAR afgelopen jaar, evenals de OR en CCR, nauw betrokken geweest bij de selectie van een nieuwe voorzitter raad van bestuur.

In 2022 is gestart met een regulier gesprek tussen PAR en de commissie Kwaliteit en Veiligheid van de raad van toezicht, waarna besloten is dat de PAR op reguliere basis aansluit bij deze commissie, als vast onderdeel van diens vergadering. Een eerste evaluatie van de PAR is in voorbereiding en deze zal begin 2023 plaatsvinden, waarbij de focus ligt op verdergaande versterking van de professionele zeggenschap.

In 2022 zijn er enkele leden vertrokken en heeft er werving van nieuwe PAR leden plaatsgevonden.

Visie

 

Onze visie

Er wordt hard gewerkt aan de verbinding en de vertrouwensband tussen de PAR en RvB. Deze koers zullen wij voortzetten in 2023.

In 2022 streefde de PAR ernaar om nog eerder bij belangrijke ontwikkelingen, die invloed hebben op ons werk of werkwijze, betrokken te worden. Dit blijkt een uitdaging te zijn. Hiervoor gaan we de verbinding verder versterken met RvB, MT maar ook met de OR en CCR. Inmiddels hebben we ons bij de verschillende commissies voorgesteld. In 2023 willen we deze verbindingen behouden en versterken.

Voor 2023 willen we kritischer kijken naar de onderwerpen die voor de PAR belangrijk zijn en waarin wij ons kunnen onderscheiden van de andere gremia. Dit zal in 2023 professioneel geëvalueerd worden.

Doelen 2022

 

Onze doelen

De PAR is tijdig op de hoogte van de jaarplanning van de RvB, MT, OR (en zo nodig CCR) zodat wij vroegtijdig aansluiting vinden bij onderwerpen die voor ons van belang zijn en hier inhoudelijk advies over kunnen geven. Voor 2023 maakt de PAR een agenda die aansluit op de punten van de RvB, MT maar ook met de OR en CCR.

De PAR zoekt aansluiting bij de OR:

  • Om helder te krijgen welke onderwerpen relevant zijn om in mee te denken met de OR.
  • Om kenbaar te maken wat onze speerpunten zijn zodat zij ons kunnen inseinen als er nieuwe onderwerpen komen die ook voor ons van belang zijn.
  • Professionele evaluatie met externe deskundige met als doel de vertegenwoordiging van de zorg beter te verankeren en de rol en inspraak van het medisch – en behandelteam ook beter vorm te geven.
  • Structureel aansluiten bij de commissie Kwaliteit en Veiligheid van Raad van Toezicht.

Thema’s 2022

 

Vergaderingen en besproken thema’s

Er zijn in 2022 acht vergaderingen geweest. De onderwerpen die tijdens deze vergaderingen zijn besproken zijn:  

Toekomst huisvesting Livio

  • Implementatieplan WZC
  • Strategische Huisvestingsplan (versie 4)
  • Rookbeleid
  • Terugkeer revalidatie cliënten naar WLZ uitstroom in eigen woning

Mijn Caress en nieuw zorgdossier (ONS)

  • ECD PVA
  • Sessies/Implementatie ONS

Medewerkers/beleid:

  • Advies Professioneel Organiseren
  • Mijn Plan jaargesprekken
  • (Algemeen)Opleidingsjaarplan (hierin missen we opleidingsplan en financiering voor (para)medische dienst)
  • Protocollen COVID
  • Wijziging inzet stagiaires
  • Livio Academie heeft uitleg gegeven 50% regeling

MT zaken:

  • Vertrek/komst leden MT en RvB
  • PAR adviseurs voor profielschets nieuwe voorzitten raad van bestuur.
  • Aanstelling nieuwe voorzitter raad van bestuur

Medische dienst:

  • Erkenning opleiding SO
  • Vacatures Medisch Dienst – filmpje

Voor 2023 willen we kritischer kijken naar de onderwerpen die voor de PAR belangrijk zijn en waarin wij ons kunnen onderscheiden van de andere gremia. Dit zal in 2023 professioneel geëvalueerd worden.

Planning 2023

 

Planning 2023

  • Evaluatie PAR met externe deskundige om de gestelde doelen van 2022 te evalueren en doelen en werkwijze 2023 aan te scherpen en bij te stellen.
  • Positionering PAR ten opzichte van het managementteam (MT).
  • Rol en positionering Specialisten Ouderengeneeskunde in relatie tot RvB en MT.
  • Rol en positionering verzorgende en verpleegkundigen in de PAR.
  • Aansluiten bij commissie Kwaliteit en Veiligheid van de Raad van Toezicht.